Kako se spopasti z neuspehom?

Ali se vam je kdaj zgodilo, da ste se tako zelo bali neuspeha, da na koncu niste niti poskusili? Ste opazili, da včasih sami sebe ovirate pri doseganju svojih ciljev? Ali so vam ljubše aktivnosti, ki jih obvladate in se večkrat izogibate tistim, za katere menite, da vam niso pisane na kožo? Premagajte notranjega kritika, spremenite miselno naravnanost in se spopadite z neuspehom.

3810

Večina nas vsaj v teoriji razume, da so neuspehi del življenja vsakega posameznika, da nam pomagajo rasti in da so tudi najuspešnejši doživljali neuspehe. Ampak, kar priznajmo, neuspeha se bojimo, se ga izogibamo in ko se zgodi, na to težko pozabimo. Naše misli in čustva so osredotočeni na neuspeh, ne počutimo se dobro in želimo si, da nam v prihodnosti ne bi bilo treba spet doživljati česa podobnega. Ne dovolite, da zaradi te bojazni ne bi razvili in izkoristili vseh svojih potencialov.

Če želimo biti ustvarjalni – kot posamezniki, organizacija ali družba – moramo razumeti, da je neuspeh nujen za inovacijo in korak naprej. Če želimo poskusiti nekaj novega, to namreč prinese s seboj določeno tveganje in seveda tudi občasen neuspeh. Če nam nikoli nič ne spodleti, lahko iz tega zaključimo zgolj, da nikoli nismo poskusili nečesa novega in torej bolj ali manj stojimo na mestu.

Prvi in najpomembnejši korak k bolj uspešnemu soočanju z neuspehom je, da ga začnemo doživljati kot sestavni del življenja, kar pomeni, da se zavedamo, da bomo delali napake, ravno tako kot se zavedamo, da jih bodo delali tudi ostali. Neuspeha nikar ne jemljimo kot nekaj samo po sebi slabega, ampak ga raje obravnavajmo kot koristno povratno informacijo o tem, kaj smo naredili narobe, zakaj nismo dosegli želenih rezultatov ter te ugotovitve uporabimo za to, da bomo v prihodnje delali drugače – in uspeli. Neuspeh je namreč lahko zelo intenzivna oblika praktičnega učenja, ki nam da bogate izkušnje.

Kako se soočiti s samokritiko in negotovostjo?

Svoje dvome moramo ozavestiti in ugotoviti, kakšen je njihov vpliv na naše življenje. Poskusite lahko recimo na ta način: zapisujte si vse svoje negativne vsiljive misli v drugi osebi. Npr., ko pomislite »Jaz nisem dovolj sposoben za ta projekt«, si zapišite »Ti nisi dovolj sposoben za ta projekt«. Nato vse te zapise preoblikujte v bolj realistične in sočutne in jih zapišite v prvi osebi: »Jaz se lahko maksimalno potrudim, da ta projekt izpeljem dobro«. Takšen način razmišljanja je veliko bolj primeren in vas bo motiviral, vam dal voljo in vztrajnost, namesto da vas prestraši in ohromi. Pri tem ni cilj, da svojo samozavest in ego napihujemo v smislu »Jaz sem edina in najbolj primerna oseba za ta projekt«, ampak da skušamo zavzeti bolj iskreno in uravnoteženo perspektivo razmišljanja o sebi.

Kaj si morate zapomniti pri spopadanju z neuspehi?

  • Pričakujte in predvidite napake, saj se bodo na neki točki brez dvoma pojavile.
  • Naučite se biti veseli, ko vas kdo opozori na to, da ste v zmoti – to ni neuspeh, ampak začetek poti do boljšega delovanja in uspeha v prihodnosti.
  • Razumite, da je soočanje z neuspehom proces, ne zgolj dogodek – z analizo svojega delovanja in posledic se boste iz vsakega neuspeha veliko naučili. To, da v nečem postanete mojstri, pomeni, da vam bo velikokrat tudi spodletelo. Ključno je, da ste vztrajni in istih napak ne ponavljate.
  • Neuspehi vas lahko veliko naučijo o moči volje, vztrajnosti, samodisciplini in vrednosti trdega dela.
  • Svoje napake ločite od svoje osebnosti. Neuspeh ne pomeni, da ste zaradi tega kaj slabši ali ne dovolj dobri – iz tega prepričanja namreč izvira strah pred neuspehom.
  • Ne primerjajte se z drugimi – znašli se boste v začaranem krogu, saj lahko vedno najdete koga, ki vas v nečem prekaša. Takrat po navadi pozabimo na kvalitete, v katerih pa mi prekašamo druge posameznike in se osredotočimo le na to, v čem smo morda slabši.
  • To, da nekaj poskusite, četudi ne uspete, je vredno veliko več, kot da sploh ne bi poskusili.
  • Živite v sedanjosti – strah pred neuspehom namreč pomeni, da vas skrbi za dogodke v prihodnosti na podlagi dogodkov, ki so se zgodili v preteklosti. Ne omejujte se z razmišljanjem o tem, kaj vse se lahko zgodi.
  • Zmeraj skušajte v negativne dogodke vnesti nekaj humorja, saj se boste počutili bolje.
  • Ne izogibajte se izzivom in tveganim situacijam – to vam preprečuje, da bi izkoristili vse svoje potenciale ter razvili spretnosti za uspešno soočanje s tem, da vam lahko kdaj tudi spodleti.

Naj vaš cilj ne bo popolnost, ampak ustvarjalnost, učenje in vedno nove in drugačne napake – pomislite, kako zelo dolgočasno bi bilo življenje, če ne bi bilo nikjer več prostora za izboljšave.

Nina Janža, kadrovska agencija Adecco

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s